Rozwojowe plany transportu multimodalnego w naszym kraju

Rozwojowe plany transportu multimodalnego w Polsce

Kombinowany transport jest coraz popularniejszy wśród logistyków. Polega on na tym, że cała dostawa jest przeprowadzana kilkoma różnymi sposobami, ale wszystko ma się odbyć w wygodny i szybki sposób dla użytkownika. Dalekosiężne plany kombinowanego transportu w naszym krajuDynamiczny rozwój takiego transportu to główny priorytet Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, co między innymi można wywnioskować po przeczytaniu listu, jaki został skierowany do uczestników odbywającego się w gdańskim centrum konferencyjnym IV Forum Transportu Kombinowanego. Bardzo ważnym projektem, które zostały podjęte jest osiągnięcie w roku 2020 doprowadzenie do wysokości 6 procent w ogólnym transporcie kolejowym. Jest oceniane, że w chwili obecnej poziom ten wynosi około pięciu, lecz dynamika wzrostu daje sporo szans na to, że powyższy cel uda się osiągnąć. Na obecną chwilę rynek transportu intermodalnego jest na stabilnym poziomie, ale cały czas się rozwija. W dalszym ciągu liderem jest PKP Cardio, z udziałem wysokości około 50 procent, lecz Lotos Kolej i DB Schenker Rail Polska SA bez przerwy uzyskać większe udziały.

By jednak planowane cele udało się uzyskać potrzebne jest nie tylko zainteresowanie klientów, ale także odpowiedniej jakości infrastruktura techniczna. Z tego też powodu w planach na parę najbliższych lat zostało umieszczonych wiele inwestycji które są związane z modernizacją i rozwojem kolejowego systemu. Zgodnie z Krajowym Planem Kolejowym, jaki przyjęty został we wrześniu ubiegłego roku, do 2023 roku jest w planach wydanie prawie 70 miliardów złotych, z czego prawie dwie trzecie będzie otrzymane z unijnych funduszy. To na ten rok właśnie jest w planach ukończenie prac związanych z modernizacją najważniejszych odcinków kolejowych szlaków, dzięki czemu ma powstać spójna sieć o naprawdę wysokich parametrach. Poza tym sporo środków jest dedykowane na wyposażenie i budowę centrów logistycznych oraz terminali, a także na nowy tabor. Planuje się również zmniejszenie opłat za korzystanie z kolejowych sieci dla firm, które oferują intermodalny transport, po przeprowadzeniu niezbędnych prac legislacyjnych byłoby to jak najbardziej możliwe.