Szybki rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla pozostałych portów w Europie

Szybki rozwój portu Gdańskiego znacznym zagrożeniem dla pozostałych portów w Europie

Pełen energii rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla pozostałych europejskich portówOd dwóch lat gdański port osiąga kolejne rekordy jeśli chodzi o przeładunki, a dynamika zmian zaskakuje wszystkich. Gdy kilkanaście lat temu rozpoczynały się przy nim pierwsze prace, to nikt nawet nie myślał o czymś takim. Pod koniec minionego wieku została zainicjowana idea otworzenia w Gdańsku prawdziwego terminala kontenerowego, ponieważ już wtedy dostrzegano ogromny potencjał transportu morskiego. Do wykonania tak ambitnego projektu została wybrana spółka DCT Gdańsk, która miała się zająć zarówno projektem jak i kompleksowym postawieniem wszystkiego. W czerwcu 2007 roku obsłużona została pierwsza jednostka, i praktycznie od wtedy zaczął się bardzo dynamiczny rozwój tego portu. Bardzo ważnym etapem na drodze jego rozwoju stała się możliwość bezpośredniego obsłużenia jednostek przypływających z Azji. Przez to port DCT już w roku 2010 osiągnął 180 procent wzrostu, tym samym się stając się jednym z najszybciej rozwijających się portów na świecie. Taki wzrost wcale się nie skończył, i następne lata również skończyły się dużym sukcesem.

Następny duży krok miał miejsce w 2011 roku, gdy port zaczął przyjmować najdłuższe wtedy jednostki mogące przewozić 15500 TEU. Tym sposobem zaczął się on zaliczać do ekskluzywnego grona głębokowodnych portów w Europie, co stwarzało mnóstwo nowych możliwości, w szczególności mając na względzie jego doskonałą lokalizację. Port w Gdańsku położony jest w takim miejscu, że obsługuje całą Europę Wschodnią i Środkową, i w stu procentach korzysta z takiej możliwości, przejmując coraz większą ilość towarów które są transportowane Bałtykiem. Ostanie dwa lata to fala kolejnych wzrostów, co już na dzień dzisiejszy pozwala na to żeby konkurować z większością portów w tym regionie, czyli między innymi Rotterdamem oraz Hamburgiem. Jak przekonuje w wywiadach wiceprezes DCT, Adam Żołnowski, zarząd portu chce, aby jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję, i żeby to zrealizować prowadzone są następne istotne projekty. Tak więc dzięki temu rozpoczęła się budowa drugiego terminala kontenerowego, którzy znacząco powinien powiększyć możliwości przeładunkowe i pozwoli na obsługę jeszcze większej ilości kontenerów.