Uroczystość otwarcia w symboliczny sposób współczesnego Jedwabnego Szlaku między Chinami a Europą.

Symboliczne uroczystość otwarcia współczesnego Jedwabnego Szlaku między Chinami a Europą.

Najważniejszą metodą transportu różnych materiałów między Chinami a Europą są wielkie jednostki kontenerowe, mogące jednorazowo pomieścić na swoim pokładzie blisko dwadzieścia tysięcy tradycyjnych kontenerów. Morski transport posiada liczne zalety, jest naprawdę tani i bezpieczny, a odpowiednie wyposażenie portów daje rzeczywiście duże możliwości obsługi transportowanych ładunków. Jednak jego główną wadą jest czas podróży, ponieważ przeważnie na przepłynięcie drogi między danymi miastami jest potrzebne parę tygodni. Z tego też powodu spedytorzy szukają różnych sposobów na przyspieszenie przewozu ładunków, między innymi wykorzystując do tego kolej. Jak się okazuje, transport specjalnie przygotowanymi pociągami ma duże zalety, jakie przyczyniają się do tego, że zainteresowanie nim będzie rosło. W pierwszej kolejności istotny jest czas, w wielu przypadkach odbiorcy nie mogą czekać tak długo na zamówione towary, więc wybierali znacznie droższe paczki lotnicze. Obecnie podróż składu kolejowego z Chin do Europy będzie trwała maksymalnie kilkanaście dni, a przy tym będzie o około 30 procent tańsza niż samolot.

Pierwsze kolejowe połączenia między Polską a Chinami uruchomione zostały już w roku 2013, składy dostarczały kontenery na stację w Łodzi, a później wracały puste. W czerwcu w tym roku został zrobiony następny istotny krok w wymianie handlowej pomiędzy Azją a Europą, a mianowicie symbolicznie otwarty został nowy Jedwabny Szlak. Symbol ten stanowił towarowy pociąg jadący z chińskiego miasta Chengdu do stolicy, przewożący w dwudziestu dwóch kontenerach części do samochodów i elektronikę. Symboliczne uroczystość otwarcia współczesnego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.
Skład ten ruszył ze stacji początkowej 8 czerwca ubiegłego roku i po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów i prawie dwóch tygodniach podróży zameldował się w Warszawie. Wszystko wskazuje na to, że ta trasa może być często wybierana przez odbiorców, ze względu na szybkość transportu i niższe koszty. Dodatkowo firmy z naszego kraju dokładają starań, aby kontenery nie wracały puste jak dotychczas, lecz załadowane polskimi produktami spożywczymi, na przykład sokami, owocami czy różnego rodzaju słodyczami. Dzięki temu koszty transportu kolejowego mogą się znacznie zmniejszyć, a to z kolei da jeszcze lepszą konkurencyjność pociągom.